Patiënten enquête
Analyse patiënttevredenheidsonderzoek 2025
Eens in de 3 jaar voeren wij een patiënt tevredenheidsonderzoek uit om via deze weg eventuele knelpunten te ontdekken. Dit doen we door middel van een enquête.
Ook dit jaar hebben wij dit gedaan. Begin dit jaar hebben wij deze enquêtes uitgedeeld. Wij willen iedereen die de enquête ingevuld heeft hartelijk bedanken voor de genomen moeite!
Via deze weg willen wij u op de hoogte brengen van de uitkomst van dit patiënt tevredenheidsonderzoek.
Uit een aantal enquêtes is gebleken dat onze vakantieregeling niet altijd duidelijk. Wij maken onze vakanties bekend op onze website, Facebook pagina, Kabelkrant Ameland en op de praktijk. Als wij afwezig zijn, dan neemt de collega praktijk in Ballum voor ons waar. De medicatie wat al bij ons besteld is, wordt daarheen gebracht zodat het daar afgehaald kan worden. En indien nodig kunt u daar voor een afspraak of een bestelling terecht.
Ook is gebleken dat niet iedereen tevreden is over de afhaal momenten in de apotheek. Iedere werkdag, m.u.v. woensdag, zijn wij tussen 14.30 en 16.30 uur geopend voor het afhalen van medicatie. Medicatie wat tijdens het spreekuur voorgeschreven wordt, kan mits op voorraad, direct meegegeven worden. Indien het afhaalmoment niet schikt, willen wij altijd meedenken met een oplossing. Hetzelfde geldt voor de spreekuur tijden. Ook daar willen we altijd over meedenken naar een geschikte moment.
Verder hebben een aantal patiënten aangegeven niet bekend te zijn met onze online diensten. Op onze website is het mogelijk om een account aan te maken. Daarmee is het mogelijk om o.a. online een afspraak in te plannen en om herhaalrecepten aan te vragen.
Een groot aantal van de patiënten die een enquête hebben ingevuld hebben aangegeven dat het spreekuur regelmatig of vaak uitloopt. Wij proberen dit zoveel mogelijk te beperken, maar is helaas niet altijd mogelijk. In sommige gevallen heeft een patiënt meerdere vragen of is het probleem complex waardoor de ingeplande tijd niet voldoende blijkt. Dit is ook een reden dat de assistente kan vragen waar u voor op het spreekuur komt, zodat de assistente kan inschatten hoeveel tijd er nodig is. Indien u zelf vooraf het idee heeft meer tijd nodig te hebben, verzoeken wij u dit bij het maken van de afspraak aan te geven. Wij kunnen dan extra tijd inplannen en op deze manier proberen uitloop van het spreekuur te beperken.
Er is aangegeven dat er wel eens flarden van gesprekken aan de balie zijn gehoord maar dat hierbij geen vertrouwelijke informatie gehoord. De afgelopen jaren is dit punt al vaker aan de orde gekomen. Wij hebben de afgelopen jaren hier ook al maatregelen voor getroffen. Er is onder andere muziek in de wachtkamer gekomen en er zijn plastic schermen bij de balie geplaatst. Helaas blijkt dit niet voldoende om alle flarden van gesprekken weg te nemen. Het is bij ons altijd mogelijk om in een aparte ruimte de assistente te spreken. Indien u dit prettig vindt, mag u dit aangeven.
Tevens zijn er meerdere pluspunten aangegeven. Onder andere dat het merendeel de medewerkers behulpzaam vindt, dat de assistente tijd voor de patiënten neemt, dat ze goed te woord worden gestaan aan de telefoon en dat het mogelijk is om een afspraak op een redelijk termijn te krijgen.
Als gemiddeld cijfer hebben wij een 8.1 gekregen. Wij zijn hier tevreden over! We hopen dat wanneer u tegen knelpunten aanloopt, u dit met ons bespreekt zodat we hier wat mee kunnen doen.